Разумът ражда справедливост, а знанието – свобода ~ Павел ВЕЖИНОВ

Html code here! Even shortcodes! Replace this with your code and that's it.

Споделете, харесайте, последвайте ни:

Никола Делчев Гугов, известен с псевдонима си Павел Вежинов, е български писател, роден на 9 ноември  1914 година в София. Литературната му кариера започва през втората половина на тридесетте години на ХХ век, когато започва да сътрудничи на различни списания като „Жупел“, „РЛФ“, „Щит“ и „Изкуство и критика“. В периода 1938 – 1944 година бъдещият прочут писател следва философия в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

В началото на 1944-а Павел Вежинов става член на БКП. През втората половина на същата година той участва във войната срещу Хитлеристка Германия, като е редактор на вестник „Фронтовак“. По-късно Вежинов пише сборниците разкази „Златан“ и „Втора рота“, в които описва спомените си от фронта. Именно „Втора рота“ става първото му популярно произведение, което му печели славата на добър писател.

В периода 1947 – 1954 година е главен редактор на вестник „Стършел“, а от 1954 до 1972-а работи в „Българска кинематография“. През 1972 година става главен редактор на списание „Съвременник“ и член на Управителния съвет на Съюза на българските писатели.

Вежинов е много продуктивен писател, автор на сборниците с разкази „Улици без паваж“, „Дни и вечери“, „Мека мебел“, „Гибелта на Аякс“ и „Сините пеперуди“. Негови са и емблематичните детски романи „Следите остават“, „Произшествие на тихата улица“ и „Прилепите летят нощем“. Най-известните романи за възрастни на Павел Вежинов са „Нощем с белите коне“ и „Бариерата“.

Писателят умира внезапно на 20 декември 1983 година в София.

Резултат с изображение за павел вежинов

Представяме ви избрани мисли и цитати на Павел Вежинов:

За образованието:

„Трябва да се съжалява, че образователната система у нас (пък изобщо всяка образователна система) обръща внимание главно на запаметяването при придобиването на нови знания. Заученото знание е половин знание, главното е да се проникне в неговата същност, да се свърже то в система от асоциирани знания. Зубрачеството принизява размисъла, свободното търсене и разкриване на истините. Нека не забравяме, че главната цел на древните елински гимназиуми е била преди всичко развитието на интелектуалните способности на своите ученици. И ето защо интелектуалната сила на древногръцките философи и до днес поразява въображението и мисълта на всички съвременни учени.

Наистина моята детска страст към четене ме отвличаше от непосредствените училищни занимания. Учебната материя, така както я преподаваха, ми беше безинтересна и скучна. Никога не съм бил отличен ученик, най-много добър или среден.

И все пак, слава богу, не пропаднах в живота. Можеше да не стана писател. Но не бих се изложил на каквото и да е друго жизнено поприще. Знания човек винаги може да добие, но въображението се култивира само в ранната детска възраст. Все едно е дали човек ще стане инженер, лекар или държавен ръководител. Без въображение доникъде няма да стигне. За каквато и дарба да говорим, дори за математическа, в нейната основа лежи живото, интензивното въображение.“

За четенето:

„Никой не ме е учил и никой не ме е подтиквал към четене, тая страст се появи у мен така спонтанно, както между впрочем всички човешки страсти. Книгите бяха за мен невероятно поразително откритие, по-голямо и по-силно от всяко друго, което съм изпитвал в живота си. Те ми разкриха един нов свят, толкова интересен и толкова различен от всичко, което ме заобикаляше, че загубих и всякакъв интерес към обикновената действителност. Както при всички деца, книгите поразяваха главно моето въображение. Или ако трябва да се изразя по-точно – те бяха неговата насъщна храна, без която то едва ли би могло да съществува и да се развива.“

За драматизма на войната:

„Драматизмът на войната е своеобразен лакмус, в който се проявяват чертите на човешката душевност, каквито при никакви други обстоятелства не могат да се проявят. Например жертвоготовността в нейния най-висш смисъл – готовността да принесеш в жертва живота си в името на родината. Именно в това се състои трудността – да бъдеш правдив и убедителен в нещо, което за болшинството от хората ми се струва, че е непонятно. Само този, който е вървял прав срещу свирещите куршуми, може да разбере на какво величие е способна човешката душа.“

Из повестта „Над всичко“:

„Човек не може и не бива да живее в рай… Човек трябва само да се стреми към него…

– Нима искаш да кажеш, че живеем без никакви стремежи? – попита Алек смаяно.

– Всички наши стремежи са отправени към нашето благополучие – отвърна спокойно девойката. – Или към нашето щастие, както казвате вие… И в тоя стремеж ние сме загубили много по-ценни неща, Алек… Ние сме загубили пеперудите… Ние сме загубили светулките и щурците. Най-важното – ние сме загубили любовта…

– Не сме я загубили, Ина. Но сме я направили само по-човешка…

– Какво значи по-човешка?

– Много по-съвършена… Много по-всеотдайна и нежна… Лишена от мрачния егоизъм на притежанието…

– Не! – изкрещя тя.

– Какво – не?

– Искам да бъде надчовешка!… Искам да бъде над всичко! Искам да бъде истинска!…“

Из „Гибелта на Аякс“:

„Разумът ражда справедливост, а знанието – свобода. Защо да не допуснем, че във вселената съществува и по-голям разум от нашия, както очевидно съществува и по-голямо знание. Може би някъде във вселената разумът е изпреварил насилието. И е дал възможност на знанието да роди истинска човешка свобода.“

И още от писателя:

“Всичко, което наричаме субективен живот, е всъщност нещо съвсем нереално… Както са нереални облаците, отразени в гладкото езеро. Ако езерото се развълнува и отражението изчезне, това не означава, че са изчезнали и самите облаци… Всичко, което се е случило на неговата повърхност, е смърт без значение…

И все пак трябва да се живее..”

„Прекалено амбициозните най-често грешат. Природата е винаги по-богата от човека. Трябва да я изучаваш добросъвестно и с огромно уважение. А не да откриваш в нея себе си.“

„Има съществена разлика между съществуване и присъствие и тя се нарича със старата безвкусна дума КОПНЕЖ.“

„Талантът не е злато, неподатливо на корозия. По-често той е като пашкул, от който не знаеш кога ще изкочи пеперудата…“

„Достойнството. Някога тая дума е обяснявала всичко, даже бездумието. Но сега става все по-евтина и по-евтина. Мнозина я смятат за наивност, за незряло мислене, за робуване на химери. А всъщност това е, може би, костната система на човешката нравственост.”

„Децата, които обичат да четат, никога няма да се примирят с посредствеността на живота, по принцип те си остават развълнувани и търсещи хора. Според мен главното задължение на всеки просветен педагог е да приучи децата на любов към книгите и четенето… “

Димитър Янков

ARTday.bg

Следвайте ни във Фейсбук на https://www.facebook.com/ArtDay.bg/

spot_imgspot_img

ПОСЛЕДНО

Първата целувка с него

Разделиха се по негово желание. Тя седеше на пейка в парка и го гледаше как се отдалечава и напуска живота ѝ завинаги. Сърцето ѝ...

Орлин Горанов празнува „50 години магия“ на сцената с турне и бляскав концерт-спектакъл в зала 1 на НДК

Орлин Горанов ще отбележи 50 години на сцената с турне и концерт-спектакъл на световно ниво в зала 1 на НДК на 19 ноември. Един...

Дафни дю Морие: Няма връщане назад в живота. Няма втори шанс.

Съмнявате ли се, че една миловидна английска аристократка може да всява ужас, достоен за майстор на съспенса като Хичкок? Е, повече недейте. Пример за...

Лекция за Майстора спасява от рухване гарата в любимото му село

В балетната зала на Народно читалище „Алеко Константинов 1897“ на ул. „Оборище“ 73 в столицата на 22 април от 19.00 ч. ще се състои...

Ди Каприо играе Синатра в новия филм на Скорсезе

Мартин Скорсезе ще режисира биографичен филм за Франк Синатра, в който главната роля ще се изпълнява от Леонардо ди Каприо. 81-годишният режисьор работи по...